מידע לקראת ניתוח

כל המידע המקיף שצריך לדעת לקראת ניתוח

הרדמה בניתוחי אף

ניתוחי אף יכולים להתבצע בהרדמה מקומית או כללית ואין פסול באף אחת מהשיטות ופעמים רבות הבחירה תלויה בהעדפה אישית של המנתח. דר' בלום מבצע את הניתוחים בהרדמה כללית אליה נוספת הזרקה מקומית לשם וזוקוסנטריקציה – כיווץ כלי דם.

ההרדמה הכללית מאפשרת בקרה ושליטה מוחלטת של המנתח והמרדים בחולה המונשם במיוחד במקרה של ניתוח ארוך או מורכב יותר או בהופעת סיבוך או בעיה בזמן הניתוח (כמו בדימום בלתי נשלט אשר בהרדמה מקומית עלול להפוך לסיכון).

חומר ההרדמה המקומית מכיל אדרנלין לכיווץ כלי הדם ומניעת דימום המפריע לביצוע הניתוח. מאידך חומר זה אשר משפיע על הדופק ועל לחץ הדם הינו בעל חשיבות רבה יותר מבחינת הסיכונים מאשר עצם צורת ההרדמה בעיקר באנשים בגיל מתקדם או עם בעיות קרדיו- וסקולריות.

החלמה

תהליך ההחלמה לאחר ניתוח אף מעבר להחלמה ראשונית נמשך חדשים רבים עד שנה.

בימים הראשונים נראית נפיחות של האף והפנים עם שטפי דם אשר נספגים תוך שבוע לרוב. צורת האף הסופית מתגבשת במשך חדשים עד שנה תוך כדי תהליך ההחלמה.

ניתוח אף מתקן

כמו כל ניתוח חוזר בכל תחום ניתוח כזה מורכב יותר מניתוחים ראשוניים עם פוטנציאל סיבוכים גדול יותר. בניתוח מתקן שניוני המנתח נתקל ברקמות מצולקות נוקשות דקיקות יותר עם אספקת דם פחותה, סחוסים מוחלשים או חסרים והדבקויות.

בניתוח כזה אשר נעשה בגישה פתוחה (לא בהכרח תמיד) משחזרים את מבנה האף החיצוני והפנימי בעזרת השתלת סחוסים וטכניקות תפירה. הסחוסים נלקחים במרבית המקרים מגוף המנותח כאשר סדר העדיפות הינו סחוס המחיצה (אם נותר מניתוח קודם), סחוסי אפרכסת האזן. כיום יש נטייה לבחור בסחוס הצלע אך לצורך כך יש בצע ניתוח נוסף לקצירת סחוס זה.

סיבוכים

כמו בכל ניתוח יתכנו בניתוח אף סיבוכים אשר אין להתעלם מקיומם גם אם שכיחותם נמוכה ואינן בהכרח יחודיים למנתח זה או אחר או בשליטת המנתח או בשל רשלנות.

דימום – קורה בשכיחות של 1%. בשעות הראשונות שלאחר הניתוח אם מאובחן יתכן צורך לחזור לחדר ניתוח לעצירתו. עשוי להצריך הרדמה חדשה והארכת זמן אשפוז וטיפול תרופתי.

זיהום – אחרי ניתוח נדיר ויתכן תוך שבוע עד 3 שבועות מהניתוח. כדי למנוע זאת ניתן טיפול אנטיביוטי מניעתי אך החלטה זו לשיקולו של כל מנתח ולא כולם נוהגים כך. הזיהום יתכן בקו התפר ועלול להשפיע על הצלקות ועל צורת האף. זיהום נדיר ברקמות האף עלול לחייב אישפוז ורמזים לקיומו עלולים להיות כאבים עזים בלתי מוסברים או חום גבוה ויש להודיע מייד למנתח.

אסימטריה – גם למנתח הטוב ביותר אין 100% הצלחה. אסימטריה של האף אשר היתה טרם הניתוח עלולה להשאר אחריו לעיתים במידה חלקית. לעיתים יש קשר לאסימטריה מובנית קודמת של הפנים. תתכן אסימטריה בקצה האף או בנחיריים או במראה צידי של האף (פרופיל) כתוצאה מקשיים או כשלים בניתוח. לא תמיד ניתן להגיע לסימטריה מושלמת. לאחר תקופת מעקב של עד שנה יוחלט על הצורך בניתוח נוסף.

ברוב המקרים הצלקות בניתוחי אף עדינות ומוסתרות אך בכל זאת לא ניתן לחזות מראש את טיב הצלקות ותהליך הריפוי של כל מנותח ( מנותחת) ולעיתים נדירות יתכנו צלקות אשר יראו יותר.

הפרעה תפקודית – ב2%-3% מכלל המנותחים ויש גם טוענים ל 10%-20% עלולים להיווצר קשיי תפקוד של האף כמו הפרעה בנשימה זמניים או תמידיים. הפרעות אלה יתכנו בשל נפיחות רקמות, הצטלקויות לא רצויות כולל במסתם האף, שינויים ביחסים בין מרכיבי האף כולל הקטנת חתך האף בשל שבירת העצמות ודחיסתן פנימה בתהליך הניתוח.

  • תתכן פגיעה בחוש הריח בכ 1% מניתוחי אף.
  • תתכן נזלת זמנית או תמידית וזומוטורית בשל תגובתיות יתר של הריריות.
  • תתכן תגובה לחומר זר במקרי השתלת סחוס או שתל אחר.
  • נדירה מאד פגיעה בצינור הדמעות.

בניתוח אף הכולל תיקון מחיצה כולל ניתוח מחיצה בלבד לעתים רחוקות עלול להיווצר נקב במחיצה. לרוב חסר משמעות.

 

ד"ר יוסף בלום – מומחה אף אוזן גרון, ראש צוואר

לקבלת חוות דעת נוספת ניתן ליצור קשר בטלפונים 073-7028756 | 073-7597925